Sluta aldrig jämföra!

Sluta aldrig jämföra!

Jag minns när jag var liten och gick i skolan och våran lärare alltid sa till oss att man ska vara nöjd med det man har! Man ska inte jämföra sig med andra utan helt enkelt vara nöjd! Detta kombinerades med den underbara jantelags sången som vi sjöng glatt och högt ackompanjerade av våran fröken som spelade piano!

Jämförelse på nätet

Det är alldeles självklart att man ska jämföra sig med andra, hur ska man annars kunna utvecklas? Detsamma gäller på nätet där allt fler företag har börjat förstå vikten i att faktiskt jämföra olika saker, det skapas nämligen ett mervärde.

Olika branscher

Ett ganska gott exempel på detta är inom låne branschen och specifikt sms lån, det finns ett flertal sajter som jämför lånekostnader så man inte betalar för mycket för det vill väl knappast någon göra!? Det är alltså om man ska vara krass inte okej att som privatperson jämföra sig med andra, medans så fort vi pratar om företagsklimat så är det annorlunda?

Fördel med hård konkurrens

Fördelen med hård konkurrens inom en marknad är att konsumenten har flera möjligheter, samt att priserna pressas beroende på efterfrågan. Att då skapa sajter som jämför dessa lån eller produkter är således en lysande idé, allt handlar egentligen om mervärden och för att kunna skapa ett mervärde krävs det således att att tjänsten man förmedlar faktiskt skapar ett också.

Skiljer mycket

Om man dessutom går in för att granska dom respektive bolagen som erbjuder lån till ränta ser man ganska snabbt att det skiljer många hundralappar ibland tusenlappar mellan dom olika bolagen. Att då innan man tar lånet sätta sig ner i 10 minuter och jämföra räntor vinner man alltså även pengar på! Det finns även andra branscher där samma mervärde avspeglas och det är bland annat elektronik.

Prisjämförelse på Internet

En sajt som gjort detta för jäkla bra är Pricerunner som faktiskt lyckats skapa ett eget varumärke kring sin prisjämförelse. Detta torde om något vara en tuff bransch att konkurrera i men ändå har dom tack vara mervärdet lyckats väldigt väldigt bra!

Det återstår att se hur år 2020 kommer att te sig, vilka nya jämförelsesajter som kommer ta fart men än sak är säker, så länge det finns en efterfrågan på produkter så kommer det med största sannolikhet att finnas jämförelsesajter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*